کارآفرین خلاق

۰۱فروردين

راهنمای گام به گام برای ایجاد کسب و کار

پنجشنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۸:۵۱ ب.ظ

اندازه بگیرید:

آیا ایده شما به اندازه کافی میتواند تراکنش پولساز ایجاد کند. یعنی در چه مقیاسی می توانید خدمات یا محصول ارائه دهید. مثلا شما اگر خدمات مشاوره ارائه می دهید پس در طول روز 24 ساعت بیشتر در اختیار ندارید که بخشی از آن برای استراحت و تغذیه صرف می شود. در این صورت موجود انبار شما زمان است که آن هم محدود است! پس باید در بازاریابی آن دقت کافی نمایید و ارزش آنرا بدانید.

به این دو موضوع توجه داشته باشید:

1. موجودی محصول: اگر شما محصول پیچیده یا بزرگی را می فروشید آنگاه در طول سال چقدر می توانید تولید داشته باشید؟

2. نیاز: بازار چه میزان کشش دارد که بتواند برای شما نیاز ایجاد کند تا شما بتوانید آنرا برآورد کنید؟ (این اولین سوال بازاریابی است)

کنترل کنید:

از همان ابتدا سعی کنید موارد حیاتی را تشخیص داده و برای کنترل و مدیریت آنها چاره اندیشی کنید. اینها شامل: مسائل سیاسی و قانونی و تجاری است. همچنین مسائل مربوط به مجوز ها، ریسک وابستگی به تولید کننده سوم و خرید تکنولوژی و… می باشد.

یک بلیط برای بازی:

گاهی فکر می کنیم که صرفا با راه اندازی یک فروشگاه یا ساخت یک وب سایت قسمت مهمی از بیزنس را انجام داده ایم و به آینده آن خوشبین می شویم. اما باید دانست که قسمت مهم کار ارتباط بامشتری و القا ارزش خود و متقاعد کردن مشتریان به پرداخت می باشد. برای آن باید فوق العاده باشید. و همینطور ناب باشید. باید محصول شما واقعا ارزشش را داشته باشد. کسب و کار، فرآیند برقراری ارتباط بین ایده شما با مشتری می باشد.

کسی به شما توجه نمی کند:

با مطالعه ده ها کتاب درمورد بیزنس می توان به جمله ساده زیر رسید : «کسی به شما توجه نمی کند». در واقع شما تازه کار هستید و علی رغم اینکه به خود و کارتان ایمان دارید ممکن است این انتظار را داشته باشید که دیگران هم به شما توجه کنند و مانند خودتان برای کار شما اهمیت قائل شوند. اما واقعیت این است که کسی به کسب و کار شما توجه نمی کند. مردم مشغولیات زیادی دارند. مردم نمی دانند شما کیستید و چه می کنید.

نکته مهم : ممکن است شروع کار شما منجر به ایجاد شور و هیجان در حلقه نزدیکان و آشنایان و دوستان شما شود. این ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد و فکر کنید که سایر مردم هم توجه می کنند. اما در واقع مشتریان اصلی شما که از میان مردم می باشند هنوز توجهی به کسب و کار شما نمی کنند. باید گفت که تمام هنر یک کارآفرین این است که جمله فوق را از حالت صحیح به حالت غلط درآورد! شما اگر بهترین محصول دنیا را داشته باشید اما نتوانید آنرا با زندگی مردم پیوند داده و مردم را از این پیوند آگاه سازید آنگاه هیچ درآمدی نخواهید داشت.

استراتژی راه اندازی کسب و کار خود را مشخص کنید:

سه روش وجود دارد:

1. نرم: در تاسیس نرم شما ایده دارید اما پول ندارید. در کنار وضع موجود خود به آرامی کار جدید را شروع می کنید منتها به تدریج و در ابعاد کوچک تر. خود و خانواده خود را در شرایط اقتصادی پر ریسک قرار نمی دهید. مثلا ابتدا از یک وب سایت شروع می کنید. به تدریج رفتار بازار و مشتریان را می شناسید. به مرور کار خود را وسعت می دهید.

2. پرش: در پرش بلند از همان ابتدا به همه یا هیچ فکر می کنید. تمام آنچه در چنته دارید را روی میز می ریزید و بر روی آن ریسک بزرگی انجام می دهید. این حالت ریسک بالایی دارد. ممکن است سقوط کنید. برای کسانی که پشتیبان مالی مناسبی دارند توصیه می شود.

3. شراکت: در تاسیس شراکتی شما به جای شروع از خود به گروه دیگری ملحق می شوید. در کسب و کار آنها شریک می شوید.

 

ایده 10 هزار ساعتی:

نویسنده ای به نام مالکوم گلادول (Malcolm Gladwell) در کتاب هایش قانونی با عنوان ایده 10.000 ساعتی را مطرح کرده است. به عقیده او، افرادی که به بالاترین سطح در یک حرفه می رسند – حال ورزش و موسیقی یا هر حرفه ای باشد – حداقل 10 هزار ساعت زمان برای تمرکز و کار بر روی آن می گذرانند. به عبارتی حدود 10 سال تمرکز مستقیم بر روی یک موضوع.

موفقیت، یک شبه اتفاق نمی افتد و کار روی هر ایده ای برای رساندن آن به واقعیت، نیاز به تلاش فراوان دارد. به مانند ساختن کوهی از ذره های شن است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۰۱
نیلو حیدری

کسب و کار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی